The Angst Virus (2012)
Save Art (2008)
Yapping Modern Art (2004)
Het project “Yapping Modern Art, is een onderzoek van de kunstenaar zelf. Het is een onderzoek naar de fundamenten waarop de hedendaagse kunstwereld is gebouwd. Bastiaanssen stelt zichzelf in dit onderzoek de vraag hoe het kan dat vernieuwing van middel verworden is tot doel. Tevens vraagt hij zich af hoe het mogelijk is dat de oorspronkelijke creatieve vonk niet meer bij de kunstenaar ligt maar bij de curator. Zijn bekende zwarte honden worden op de werken uit dit onderzoek losgelaten. “Ik laat de honden los door, op een heel fysieke wijze, namelijk door diverse moderne meesterwerken al naschilderend te onderzoeken om er zo achter te komen wat deze meesters dreef, wat zij dachten en voelden terwijl zij het werk maakten. Tijdens het schilderen van de meesterwerken hou ik een logboek bij, waarin de ervaringen van mijn “visitaties” worden beschreven. De honden blijven, na het onderzoek, achter op het doek. Als brandmerk.”
The Borderliner Project (2004)
Angst regeert! Dat moet stoppen.
Er worden daarom borderliners gestuurd naar de wereldleiders om ze van hun angsten af te helpen en ze zo eerder tot rationele beslissingen te brengen. Deze waakhonden zijn een prima middel om angsten op een afstand te houden. De borderliner moet, wil hij effectief zijn, wel altijd om en nabij de wereldleider blijven cirkelen. Er zijn borderliners verstuurd naar oa. Bush, Blair, Schröder en Chirac.
Art Crows Myths (1999)
The original pop-up booklet
Art is a Dog. Send the signal! (1996)
Het gaat niet goed met de kunst. Kunst mag niet zijn wat ze wil zijn. Ze wordt behandeld als een hond. Een circushond, een straathond of een schoothond. De instituten begrijpen de kunst niet meer. Tijd voor een reddingsactie. Bastiaanssen International Rescue stuurt een 25 honden in kratten naar 25 kunstinstituten. De opdracht aan de kunstinstituten is de beste plaats vrij te maken voor de zwarte hond met het bordje ‘Art is a Dog’. Zo wordt er een signaal uitgezonden, dat moet leiden tot nieuwe inzichten omtrent kunst en instituut. Het signaal werkt onderhuids en indirect omdat een frontale benadering onmogelijk is geworden. De instituten zijn daarvoor al te ver versteend.
De reader met een paar reacties van de kunstinstituten:
Interviews and other stuff
ZAPPART interview
Cineac Noord interview
ZAPPART fragment
AVRO Kunstblik
Birds (2010)
Circus Horse (2006)
Rotterdam Magazine – making an installation for Villa Zebra (2005)